niedziela, 21 kwietnia 2013

Destylarka brzozowa

Witam. Ostatnio pisałem co nieco o brzozie. Poruszyłem także temat soku pozyskiwanego z tego drzewa. Dzisiaj chciałbym zaprezentować jak wykonać urządzenie zwane przeze mnie "destylarką brzozową". No więc istnieje kilka sposobów ja opiszę jeden z nich. Potrzebny będzie nam: nóż, sznurek, pojemnik na sok (butelka), no i oczywiście brzoza. No więc do dzieła. Wybieramy miejsce na pniu brzozy w którym zrobimy nacięcie. Ja wybrałem na wysokości około 1 metra nad ziemią. Nożem robimy nacięcie w kształcie V lub nawet Y. Szerokość około 10cm głębokość jakieś 4mm tak aby sok zaczął nam wypływać. Ustawiamy teraz poniżej pojemnik do którego chcemy zbierać sok. Ja wybrałem butelkę którą przywiązałem do pnia tuż pod nacięciem. Nie trudno jednak zauważyć mały problem jaki nam wyniknął. Nasz sok spływa po pniu brzozy zamiast kapać nam do butelki. Potrzebować będziemy jakiś "przewód" łączący nacięcie z butelką. Może to być rureczka, rynienka lub coś podobnego. Ja wykonałem taki "przewód" z gałązki. Uciąłem około 3cm patyczek grubości jakieś 4mm. Okorowałem go i ściąłem wzdłuż mniej niż połowę grubości. Teraz samym końcem noża usunąłem środek gałązki tworząc coś na kształt małej rynny. Na samym dole nacięcia na pniu wywierciłem nożem mały otworek i wepchnąłem w niego moją rynienkę tak aby sok brzozowy spływał po niej i skapywał do butelki.



Sok z brzozy działa lekko moczopędnie. Usuwa z dróg moczowych kamienie i piasek. Ponadto wzmacnia organizm. Sok ma działanie uodparniające na różne infekcje. Sok reguluje przemianę materii oraz lekko pobudza. Jego wielką zaletą jest to że odtruwa organizm i usuwa z niego toksyny i metale ciężkie. Sok zawiera mnóstwo witamin, soli mineralnych i aminokwasów dlatego jego optymalna dzienna dawka nie powinna być większa niż 0,5 szklanki. Gdy pijemy sok z brzozy nie należy zażywać tak popularnych w dzisiejszym świecie "suplementów diety" gdyż jak wiadomo hiperwitaminoza jest równie groźna jak awitaminoza. Warto ograniczyć także takie używki jak czarna herbata, kawa czy alkohol. Z powodu wielu aktywnych składników sok brzozowy jest bardzo nietrwały. Może być przechowywany w lodówce maksymalnie 5 dni.
 
Sok z brzozy jest trochę lepki i nieznacznie gęstszy od zwykłej wody. Jest bezwonny i bezbarwny. Może lekko mętny. Ma delikatny smak, lekko słodki. Wyczuwalny jest specyficzny brzozowy smak. Jedna brzoza jest bardzo wydajna. Sok można pozyskiwać wczesną wiosną, jeszcze przed wypuszczeniem pączków. Należy wybierać większe czyli starsze drzewa.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz